Regelverk

Ladda ner regelboken här. (PDF)

Kapitel 1 Introduktion

  • Kapitel 1. Introduktion
  • Kapitel 2. Definitioner
  • Kapitel 3. Svenska Raketligans format
    • 3.1 Schema
      • 3.1.1 SRL Kval
      • 3.1.2 Seriespel
      • 3.1.3 Upp- och nedflyttningssystem
      • 3.1.4 Slutspel
    • 3.2 SRL öppet kval
    • 3.3 Seriespel
    • 3.4 Upp- och nedflyttningsspel
    • 3.5 Slutspel
    • 3.6 Tiebreakers/Tabellplacering
  • Kapitel 4. Spelregler
    • 4.1 Matchinställningar
      • 4.1.1 Standard matchinställningar
      • 4.1.2 Kontroll/KB/M
      • 4.1.3 Arenor
    • 4.2 Matchprocedur
      • 4.2.1 Hemma/Bortalag och lagfärger
      • 4.2.2 Lobby och Matchrum
      • 4.2.3 Matchstart
      • 4.2.4 Omstart av match
      • 4.2.5 Avbytare och byten under serie
      • 4.2.6 Rapportering av resultat
      • 4.2.7 Spelarkonto
      • 4.2.8 Spectators
      • 4.2.9 Bugs & Glitches
    • 4.3 Lag, lagroller och laguppställningar
      • 4.3.1 Konstituerandet av ett lag
      • 4.3.2 Lagägare
      • 4.3.3 Lagkapten
      • 4.3.4 Laguppställningar
      • 4.3.5 Övergångsfönster
      • 4.3.6 Övergångar
      • 4.3.7 Spelare och lagnamn
      • 4.3.8 Logotyper, Avatarer och varumärkesbegränsningar
    • 4.4 Matchskyldigheter
      • 4.4.1 Närvaro
      • 4.4.2 Forfeits
      • 4.4.3 Kommunikation
      • 4.4.4 Disconnects
      • 4.4.5 Bevisskyldighet
    • 4.5 Sponsorer
    • 4.6 Sanktioner
  • Kapitel 5. Priser
    • 5.1 Seriepriser
    • 5.2 Slutspelspriser
  • Kapitel 6. Uppförandekod

Kapitel 2. Definitioner

Match – ​En match avser en enskild match om 5 minuter (inkl. overtime)

Serie – ​En serie avser en sekvens av matcher som spelas mellan två lag.

Säsong ​- En säsong innehåller alla matcher som spelas i alla divisioner under en tidsbestämd period. En säsong anses påbörjad vid kvalstart eller vid första spelveckan. En säsong anses vara avslutad efter slutspelsfinalen är färdigspelad.

Division ​- En division avser en indelning av lag som alla möter varandra i seriespelet.

Seriespel ​- Seriespel avser en period per säsong där alla lag inom en division möter varandra.

Lag​ – Ett lag definieras som en grupp av spelare som är registrerade på www.svenskaraketligan.se​. Regler angående lag finns under kapitel 4.3.

Spelare ​- Spelare definieras som en registrerad medlem på www.svenskaraketligan.se​. Regler angående spelare finns under kapitel 4.3.7.

Tvingande match -​ Syftar till en match där lagen inte har kommit överens om en tid, och där Svenska Raketligan har fastslagit en tid då matchen ska spelas.

Double Elimination ​- Avser en turneringsform där varje lag kan förlora en gång innan de blir utslagna från turneringen.

Seedning ​- Avser ett system där lag i en turnering rankas baserat på tidigare resultat och rank.

Svenska Raketligan ​- Avser ligans namn, beslut som tas genom Svenska Raketligan görs genom dess admingrupp.

Kapitel 3. Svenska Raketligans format

3.1 Schema

Schemat för Svenska Raketligan finns nedan (Reservation för förändring)

3.1.1 SRL Kval

SRL Öppet Kval (2019-09-12 & 2019-09-14)
SRL Division 1 Kval (2019-09-22)

3.1.2 Seriespel

Spelvecka 1 (Vecka 40)
Spelvecka 2 (Vecka 41)
Spelvecka 3 (Vecka 42)
Spelvecka 4 (Vecka 43)
Övergångsfönster (Vecka 44)
Spelvecka 4 (Vecka 45)
Spelvecka 5 (Vecka 46)
Spelvecka 6 (Vecka 47)

3.1.3 Upp- och nedflyttningssystem

Division 1 – Topp 6 till slutspel, 8-9 demo kval, 10 direkt demo
Division 2 – 1 direkt promo, 2-3 promo kval, 8-9 demo kval, 10 direkt demo.
Division 3 – 1 direkt promo, 2-3 promo kval, 7-10 direkt demo till kvalturnering för div 3.
Division 4 – 2 direkt promo, alla andra får spela i kvalturnering för div 3.

Tillägg: – Till säsong 3 kommer vi skapa en Division 3A och 3B, därav uppflytt av så många lag från division 4. Detta kommer ändras.

3.1.4 Slutspel

Slutspel (Vecka 49, 2019-12-07)

3.2 SRL öppet kval

Lag som inte deltar/deltog i division 1,2,3 får delta i SRL öppet kval med undantag för lag som blev nedflyttade eller riskerar nedflyttning från division 3. Det öppna kvalet är en turnering där lag får spela om platser i division 3. Det öppna kvalet är “single elimination” Seedning görs av Svenska Raketligan. Alla matcher spelas bäst av 3, förutom kvalificeringsmatcherna som spelas bäst av 5. Vinnarna av kvalificeringsmatcherna blir tilldelade en plats i Svenska Raketligans tredje division.

3.3 Seriespel

Varje division består av upp till 10-lag som har fått sin plats genom kval eller placeringar i tidigare säsong. Varje lag kommer att möta varandra en gång i en matchserie om 4. Där 3 matchvinster ger 3 poäng, 2 matchvinster ger 1 poäng, och >2 matchvinster ger 0 poäng. Om ett lag blir diskvalificerat blir övriga lag tilldelade en 4-0 vinst och 3 poäng.

3.4 Upp- och nedflyttningsspel

Består av en double elimination turnering där berättigade lag deltar om platser för att antingen stanna eller bli uppflyttade en division till nästkommande säsong. Turneringen består endast av serier om bäst av 5.

3.5 Slutspel

Lag som placerade sig 6 eller högre i division 1 är berättigade att delta i slutspelet. Slutspelet är en double elimination turnering, där lag 1 och 2 är automatiskt kvalificerade för andra rundan. Lag 3 möter lag 6, lag 4 möter lag 5 i första rundan. Vinnaren i matchen mellan lag 3 och lag 6 möter lag 2 i andra rundan, och vinnaren i matchen mellan lag 4 och 5 möter lag 1.

3.6 Tiebreakers/Tabellplacering

Lagen i tabellen rangordnas efter inspelade poäng. Om två eller flera lag har lika många inspelade poäng tillämpas följande tiebreakers:

  1. Antalet vunna serier
  2. Antalet vunna matcher
  3. Inbördesmöten
  4. Om inget av ovanstående skiljer lagen åt spelar involverade lag en serie om bäst av 7. Vinnaren av denna serie är även vinnaren av tiebreakern.

Kapitel 4. Spelregler

Detta är Svenska Raketligans spelregler, dessa avgör hur matcher får spelas.

4.1 Matchinställningar

4.1.1 Standard matchinställningar

  • Game mode: SOCCAR
  • Arena: DFH Stadium, eller enligt överenskommelse.
  • Team Size: 3v3
  • Bot Difficulty: NO BOTS
  • Region: EUROPE
  • Joinable By: NAME/PASSWORD
  • Team Settings: DEFAULT (Om inget annat är bestämt lagen sinsemellan)
  • Mutator Settings: DEFAULT

4.1.2 Kontroll/KB/M

Alla kontroller, alla tangentbord och möss är tillåtna att spela med i Svenska Raketligan. Vid LAN-events måste alla kontroller, tangentbord och möss godkännas av Svenska Raketligan.

4.1.3 Arenor

Alla matcher spelas på DFH Stadium, med undantag då lag sedan tidigare har genom en överenskommelse avtalat om en annan arena, val av arena är dock restriktivt till samma arenor som Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att streama på. Vid streamade matcher förbehåller Svenska Raketligan sig rätten att spela på följande arenor:

  • Aquadome
  • Champions Field, Champions Field (Day)
  • DFH-Stadium, DFH Stadium (Day), DFH Stadium (Stormy)
  • Mannfield, Mannfield (Day), Mannfield (Night), Mannfield (Stormy)
  • Neo Tokyo
  • Salty Shores, Salty Shores (Night)
  • Starbase ARC
  • Urban Central, Urban Central (Dawn), Urban Central (Night)
  • Utopia Coliseum, Utopia Coliseum (Dusk)
  • Wasteland, Wasteland (Night)

4.2 Matchprocedur

4.2.1 Hemma/Bortalag och lagfärger

Hemmalag definieras av det lag som står först i discordens matchrum alternativt det lag som står längst till vänster på hemsidan. Hemmalaget ska i regel vara blått och bortalaget ska i regel vara oranget.

4.2.2 Lobby och Matchrum

Varje match har ett matchrum på discord där lagkaptenerna sinsemellan diskuterar med hjälp av Svenska Raketligan en tid för matchen. Det är spelarnas ansvar att matchen blir spelad och att allting kommuniceras genom matchrummet i Svenska Raketligans discord. Vid matchstart ska hemmalagets kapten meddela lobbyinformation i matchrummet. Båda lagen har uppemot 15 minuter efter utsatt tid att skapa och gå med i servern. Lag som inte dyker upp eller skapat lobbyn i utsatt tid riskerar sanktioner.

4.2.3 Matchstart

Matchen får inte inledas innan båda lagen har tre (3) spelare från vardera lagen inne i matchservern.

4.2.4 Omstart av match

En match får startas om förutsatt att inget mål är gjort samt att ett av lagen meddelar inom 30 sekunder av matchens startande att de kräver en omstart. Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att starta om en streamad match oavsett resultat och tidpunkt i matchen.

Om en spelare under matchens första 30 sekunder tappar anslutningen till servern samt att inga mål är gjorda ska matchen spelas om.

4.2.5 Avbytare och byten under serie

Lag får göra byten mellan matcher i en serie förutsatt att den spelaren som byts in är med i det berörda laget.

4.2.6 Rapportering av resultat

Matchresultat ska rapporteras i matchrummet på discord, screenshots ska bifogas för varje match. Om en match saknar screenshot ska denna match spelas om.

4.2.7 Spelarkonto

Spelare måste använda sitt giltiga Steam, PlayStation® Network, Xbox Live eller Nintendo Network ID.

4.2.8 Spectators

Spectators i en lobby är endast tillåtet om båda lagen godkänner spectatorn. Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att ha en spectator och neka spectators i matcher.

Re-broadcasting är tillåtet om motståndarlaget godkänner spectator samt att den som streamar använder “Ej officiell stream” och “svenskaraketligan.se” i sin rubrik/titel.

4.2.9 Bugs & Glitches

Om en bugg eller glitch förekommer ska matchen spelas klart och ska sedermera skicka in replay och annat bevismaterial till Svenska Raketligan för granskning.

4.3 Lag, lagroller och laguppställningar

4.3.1 Konstituerandet av ett lag

Ett lag utgörs av en (1) lagägare/lagkapten, tre (3) startspelare, en (1) avbytare (frivilligt). En spelare kan utgöra upp till två (2) av dessa.

4.3.2 Lagägare

Varje lag har en lagägare vilket idag är lagkapten, per automatik den spelare som skapade och registrerade laget.
En lagägare har följande befogenheter:

  • Byta lagägare/lagkapten
  • Byta ut spelare
  • Ändra lagnamn/logotyp

4.3.3 Lagkapten

Varje lag ska utse en spelare på sitt lag som ska agera lagkapten (denne är densamme som lagägaren). Lagkaptenen har huvudansvaret att informera övriga spelare i sitt lag, och ska agera som kontaktperson för andra lag och för Svenska Raketligan.

4.3.4 Laguppställningar

Lag kan endast använda spelare som är i deras lag på hemsidan. Ett lag får maximalt bestå av fyra (4) spelare varav två (2) av dessa måste vara av svensk nationalitet. I en match måste vardera lag ställa upp med minst två (2) stycken svenska spelare. För att anses vara av svensk nationalitet ska denna person ha svenskt medborgarskap alternativt ha bott i Sverige de tre (3) senaste åren, samt ska kunna uppvisa bevis på detta.

4.3.5 Övergångsfönster

Ett övergångsfönster är en period där spelare kan byta eller ta in spelare till sina lag. Det finns två övergångsfönster i Svenska Raketligan, en under säsongen och en mellan säsonger.

Ett lag får göra max två stycken spelarövergångar per övergångsfönster och måste uppfylla kraven enligt sektion 4.3.4 Laguppställningar

4.3.6 Övergångar

För att en övergång ska ske ska lagen meddela Svenska Raketligan om övergången. Ett lag får ta in valfri spelare under övergångsfönstret. En övergången spelare får spela under pågående säsong för sitt nya lag från och med den veckan övergången sker.

4.3.7 Spelare och lagnamn

Spelare får inte byta sitt namn under pågående säsong, spelaren ska använda samma namn på discord, hemsidan och Steam/PlayStation® Network/ Xbox Live/ Nintendo Network ID. Ett spelar och lagnamn får inte anses vara kränkande, oläsbara eller allmänt opassande som ett lagnamn. Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att ändra lagnamn.

Spelade behöver vara minst 15 år gammal eller ha målsmans tillstånd.

4.3.8 Logotyper, Avatarer och varumärkesbegränsningar

Lag som deltar i Svenska Raketligan ska tillgodose Svenska Raketligan med passande logotyp för laget. Logotypen ska vara i formatet .png,.psd, eller .ai. Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att neka logotyper. Logotyper och avatarer får inte bryta mot Svenska Raketligans uppförandekod. Logotyper och avatarer som gör anspråk på andra varumärken, eller försöker likna andra varumärken kommer per automatik nekas.

4.4 Matchskyldigheter

4.4.1 Närvaro

Alla lag måste ha tre (3) spelare närvarande online i matchlobbyn. Lagkaptenerna måste närvara i discordrummet vid matchstart. Ett lag som inte har tre (3) spelare närvarande inom 15 minuter efter avtalad matchstart blir tilldelade en 4-0 förlust samt riskerar ytterliggare sanktioner.

4.4.2 Forfeits

Lag måste på förhand meddela Svenska Raketligan samt motståndarna om att de inte kan närvara för att undvika sanktioner.

4.4.3 Kommunikation

Lag ska kommunicera genom matchrummet på discord, där ska lobby information och avtalande av matchtid ske. Om ett lag behöver boka om avtalad tid kan laget endast göra detta sex (6) timmar innan avtalad matchtid utan risk för sanktioner.

4.4.4 Disconnects

Om en spelare tappar anslutningen till servern får denna spelare under matchens gång återigen ansluta till servern. Om denne spelare inte kan ansluta till lobbyn kan spelare ansluta igen innan nästa match, spelaren får då upp till tio (10) minuter att ansluta sig till lobbyn för nästa match, om det laget inte kan få in den spelaren eller använda sin avbytare till nästa match kommer laget att förlora resterande av deras matcher.

En match där en spelare har disconnectat ska fullföljas endast om det har gått mer än 30 sekunder i matchen eller om ett mål har gjorts.

4.4.5 Bevisskyldighet

Om en spelare skulle lämna in en klagan eller bevis på fusk ska denna lämna lämpligt bevismaterial till Svenska Raketligan. Att lämna felaktiga eller missvisande bevismaterial kan leda till sanktioner.

4.5 Sponsorer

Lag har tillåtelse och förmågan att förvärva sponsorer, sponsorer som är av innehåll av följande får inte uppvisas under officiella Svenska Raketligan sammanhang.

  • Religiösa eller politiska budskap
  • Pornografi
  • Droger
  • Tobak
  • Vulgära eller kränkande fraser
  • Innehåll som är olagliga, pornografiska eller som strider mot varumärkesskydd.
  • Innehåll som förespråkar hets mot folkgrupp
  • Innehåll som diskriminerar, gör narr av, hånar eller anfaller en individ eller grupp baserad på deras ålder, hudfärg, religion, könstillhörighet, sexuella läggning och fysiska och psykiska handikapp.

Sponsorer får pryda en spelares namn i Rocket League förutsatt att spelarens alias är tydlig och är i fokus. Svenska Raketligan förbehåller sig rätten att neka sponsorer i namn där det inte framgår tydligt vad som är sponsorer och vad som är spelarens alias.

4.6 Sanktioner

Spelare eller lag som bryter mot Svenska Raketligans regler eller uppförandekod riskerar följande sanktioner vid följande regelbrott.

REGELBROTT SANKTION
Inte svara motståndare och admins på 48 timmar 1 straffpoäng
Spelad serie efter söndag klockan 23:59 1 Straffpoäng till laget som anses skyldiga för fördröjningen, eller 1 straffpoäng till båda lagen i fall om delad skyldighet
Oförmågan att slutföra en påbörjad serie 1 Straffpoäng
15 minuters sen ankomst till schemalagd match 1 Straffpoäng
Uppskjutande av serie 6 timmar innan schemalagd matchtid 1 Straffpoäng
Oförmågan att dyka upp på schemalagd streamad match 1.5 Straffpoäng
Spelad serie med en oregistrerad spelare eller spelarkonto Diskvalifikation
Brytande mot Svenska Raketligans uppförandekod 1.5 Straffpoäng
Vägran att spela eller organisera en serie Diskvalifikation
Lämna felaktig information eller bevisning Diskvalifikation
Samlande av 3 straffpoäng Diskvalifikation
Vid grovt regelbrott mot uppförandekoden Diskvalifikation

Vid förstagångsöverträdelser kan vi komma att dela ut varning istället.

Svenska Raketligan har rätten att offentliggöra spelaren/lagets straff eller handling.

Kapitel 5. Priser

5.1 Seriepriser

Alla divisionsvinnare efter ordinarie ligaspel: 3st Svenska Raketligan-jerseys med nickname och division tryckt på ryggen.

Division 2
1: 3st GAM-027 DELTACO GAMING tangentbord
2: 3st GAM-022 DELTACO GAMING stereoheadet
3: 3st GAM-076 DELTACO GAMING In-ear headset

Division 3
1: 3st GAM-078 DELTACO GAMING RGB mousepad
2: 3st GAM-068 DELTACO GAMING 10,000 mAh Power Bank
3: 3st GAM-054 DELTACO GAMING USB bordsfläkt med klocka

Division 4A, 4B, 4C, 4D
1: 3st GAM-044 DELTACO GAMING Mouse Bungee
2: 3st GAM-071 DELTACO GAMING Headphone holder
3: 3st GAM-003 DELTACO GAMING Wristpad Large

5.2 Slutspelspriser

Division 1
1: 3st AOC 25″ G2590VXQ + 3000 SEK kontant.
2: 3st Plantronics RIG 800HD
3: 3st Logitech G Pro Hero

Kapitel 6. Uppförandekod

Alla spelare förväntas att uppvisa god sportsmannaanda och upprätthålla respekt gentemot Svenska Raketligan, andra spelare och tittare. Spelare förväntas följa instruktioner från Svenska Raketligan och följa dess regler. Svenska Raketligan kan utfärda bannlysningar, dra in priser, och utfärda andra sanktioner mot uppförande som anses olämpligt. Uppförande som anses vara olämpligt är följande:

  • Interferens av Svenska Raketligan och dess hemsida.
  • Agera på ett osportsligt eller störande sätt, eller med avsikt att störa eller undergräva Svenska Raketligans legitima verksamhet, eller att irritera, hota eller trakassera någon annan person;
  • Agera i maskopi (till exempel: överenskommelse mellan två (2) eller fler lag eller spelare på olika lag för att bestämma resultatet av ett spel eller match)
  • Fusk oberoende av medel
  • Medvetet fördröja matcher.
  • Kränkande, vulgära eller obskyra användarnamn och avatarer.
  • Sexism, åldersdiskriminering, rasism, eller någon annan form av fördomar eller trångsynthet.
  • Att delta i handlingar av fysiskt eller verbalt våld som Svenska Raketligan finner som omoraliskt, oetiskt, skamligt eller som går mot vanligt folkvett.
  • Att bryta mot lagen där den påverkade spelaren befinner sig.
  • Muta Svenska Raketligan eller någon annan spelare för att vinna sig fördel eller för att utge en nackdel mot ett annan deltagande lag.
  • Modifiera spelet “Rocket League”
  • Medvetet använda buggar eller “hacks” för att sätta sig i en fördelaktigare position.
  • Alla former av doping.
  • Använda språk eller ha på sig kläder som av Svenska Raketligan eller av Sveriges lag anses vara kränkande.
  • Förespråkande, medhjälpande eller uppmanande till någon av ovanstående.